Tuesday, June 24, 2008

All about lace

Jag har varit på stickkurs! Hangö sommaruni ordnade en kurs i spetsstickning 12-14.6 och jag anmälde mig naturligtvis direkt!! Man läser alltid, speciellt på svenska bloggar, att folk går på trevliga kurser och mässor och happenings, och det är så sällan det ordnas nåt liknande här. Kursen var riktigt kul, jag lärde mig en del nya saker och det bästa av allt var att få sitta och sticka i tre dagar. Ostörd. Inga oväsentligheter som jobb eller dylikt.. :-D

Inga bilder har jag från kursen. Vi var så koncentrerade på stickningen tydligen att det blev bortglömt. Däremot några foton från en utställning jag var på nyligen; spetsjalar från Haapsalu. (Klicka på bilden för att se den större.) Wow, okej sånt där kan jag inte ännu! Spännande utställning, liten men riktigt sevärd. Två av sjalarna hade stickats åt berömdheter som Greta Garbo och drottning Silvia. Och alla var de gjorda i så tunnt garn att man kan dra dem genom vigselringen..

I've been to a course in lace knitting! You read all the time about people, especially in Sweden, going to all these nice courses and events, and very rarely we have anything like this here. The course was great fun, nothing but knitting for three whole days. No interruptions. No trivial things like work or cooking or cleaning.. :-D

No pics from the course either. Apparently we were too focused on our knitting. Instead some pictures from an exhibition; Estonian lace from the city of Haapsalu. (Click on the picture to enlarge.) Wow, okay this I can't do yet! The exhibition was small but definitely worth seing. Two of the shawls were made for famous people like Greta Garbo and Queen Silvia. And all of them were thin enough to pass through the wedding ring..

2 comments:

Anonymous said...

"det bästa av allt var att få sitta och sticka i tre dagar. Ostörd. Inga oväsentligheter som jobb eller dylikt.. :-D"

Eller flytt... ;-)

Iris är förresten Iris även på engelska.

L8

Anonymous said...

Hehe, just det. En bra ursäkt att slippa kånka grejer också.. ;-) Fast den lär ju ha varit sevärd, så kanske det var synd att missa den sen också!