Friday, May 4, 2007

Morsdagstofflor


Det här är vad jag har sysslat med på sista tiden. Jag köpte ju några skivor förgarn (hahtuva) på Hantverksmässan, och nu tänkte jag pröva hur det blir att tova det. Dessutom har jag lite dåligt samvete för att jag fyller skåpen med garn - speciellt nu om vi ska flytta och allt.. och det här var ett utmärkt försök att tömma lite! Så det ryms in mera garn sen igen, hehe.. ;-)


Hmm, jag blev visst lite ivrig. Jag började med ett par tofflor, men det gick ju så snabbt att sticka dem, och de blev rätt fina.. så jag tänkte att jag gör några till! Dessutom ska jag ge de här som morsdagspresenter. Mönstret är från Ulla - även om jag ändrade maskantalet lite, stickade en liten häl, böt till strumpstickor för tån och gjorde en vanlig tåavmaskning.. På det viset blev det bara en söm att sy ihop också och jag hatar att sy för hand, har jag nämnt det nångång tidigare kanske? :-)

Min farmor fick några röda blommor på sina tofflor. Hon gillar sånt som är "grannt och nätt" så hon skulle säkert ha tyckt att ett par vanliga bruna är alltför tråkiga. Själv tycker jag nästan bättre om dem naturella, så resten får bli utan dekorationer tillsvidare. Jo, och de här tovade jag i tvättmaskinen på 60 grader. Ingen plast i, jag har aldrig råkat ut för att något skulle ha tovat ihop sig, hur vanligt är det egentligen?


This is what I've been up to lately. I bought some unspun yarn for felting at the Handicraft fair a while back, and now decided to try it out. It's also an attempt to ease my conscience about filling the cupboards with yarn.. this was a great way of making some room. For more yarn, of course! ;-)

I got a bit carried away maybe.. I did start with just one pair of slippers, but they are a really fast knit.. and besides these are going to be presents for Mothers Day. My grandmother got some red flowers on hers. She likes things to be "nice and bright" so she probably would have thought a pair of brown slippers are too booring. I personally prefer the naural ones, so I'm just going to leave them like that for the time being.

These were felted in the washing machine on 60 degrees. I didn't use any plastic inside, I've never had anything felt together, how common is that anyway?

2 comments:

Kaarina_tku said...

Ina dina tofflorna är så snygga och vacker. De ska vara so goda presenter.

Heidi said...

Jättefina tofflor! Speciellt de med broderier. Rikti nätt å grannt! :) Nu fick jag en superbra julklappsidé.