Saturday, May 12, 2007

Yikes stripes..!

Jag fick äntligen färdigt mina Jaywalkers. De har blivit liggande när jag haft andra projekt på gång, men idag tog jag med dem till stickmötet (måste ha något relativt enkelt på gång där, annars blir det bara en massa fel..) Det var ljuvligt väder ute idag - inte alls stickväder, men vi satt på en täckt sommarterrass, så det kändes inte helt fel! :-)

Garnet till de här är mitt egenhändigt färgade självrandande, och resultatet är.. hmm, nåja, intressant. De passar bra till Socktopias "Yikes stripes"-tema åtminstone! ;-) Och förhoppningsvis bleknar färgerna en del i första tvätten..

Jag märkte att jag gjort ihoptagningarna helt fel på de här, men då hade jag redan kommit till halva socken och bestämde mig för att fortsätta. Resultatet blev egentligen rätt kul - inte alls en upphöjd ås som det borde bli, utan snarare en pärlrand eller korsstygn.. Det intressanta är att jag gjort mitt första par helt rätt. Så kan det gå, måste komma ihåg att läsa mönstret också.. :-)


Pattern:
Jaywalkers
Yarn: Novita Nalle, my own handdyed, selfstriping
Needles: 2,5 mm

Aj jo, och en sån här såg vi från vårat fönster igår! Det är ju Mumin..
Look what we saw outside our window yesterday! It's Moomin..


I finally finished my second Jaywalkers. They have been on the needles for ages, but today I brought them with me to our knit meeting (need something easy for that, otherwise I just end up making lots of mistakes..) We had some lovely weather today - not at all made for knitting, but we sat outside on a covered summer terrace, nice! :-)

The yarn is my own handdyed selfstriping and the result is well.. quite fitting for Socktopias "Yikes stripes" theme! ;-) Hopefully they will fade a bit in the first wash..

I also realized I had made the decreases on these all wrong. But by that time I was halfway down the leg and just decided to go on. The result is not a ridge but rather a string of pearls or cross stitches. The intresting thing is that I made my first pair correctly. Oh well, need to remember to read the pattern next time.. :-)

No comments: