Thursday, November 8, 2007

Finn fem fel

Finn fem fel i den här bilden.. Okej, egentligen är det bara ett fel, men det är desto större.. garnet tog slut mitt i tummen! Jag såg Päivyt-fingervantarna i senaste Ulla och blev genast förtjust i mönstret. Utan att tänka desto mera på saken plockade jag två nystan Drops Alpaca i trevliga färger från en garnaffär i Örebro när vi var och hälsade på några kompisar för nån vecka sen. Jag antog väl att två nystan borde räcka bra till ett par fingervantar. Kanske det - men inte om de stickas mest med bottenfärgen (vilket för övrigt framgår klart och tydligt i mönstret nog, men sidu det hade jag ju inte läst.) Smart, eller hur?! ;-)

Dessutom hade jag ju naturligtvis valt en färg (nr 4305) man inte får tag i här i närheten - jag kollade redan i Lankabaari.. Förhoppningsvis hittar jag mer garn på hantverksmässan i Tammerfors eller i någon nätbutik, annars blir det väl att börja fråga runt. Eller om det riktigt blir panik så antar jag att om man använde varenda garnända så skulle det väl räcka just och just - men det är tummen det handlar om.. man känner direkt varenda knut!

Så synd, jag hade sett fram emot ett par nya höstvantar. Det här garnet är dessutom ljuvligt mjukt och inte så "hårigt" som endel alpakkagarner kan vara. Nå, nog fixar det sig, jag ska nog få mina vantar färdiga ännu på nåt sätt! :-D


So what's wrong with this picture? Well, obviously.. I ran out of yarn! I saw this really cool pattern in the latest Ulla (an online knitting magazine in Finnish), and without thinking I picked up some lovely Drops alpaca yarn for it at a yarn shop in Sweden a few weeks ago. I guess I figured two balls would be plenty for a pair of gloves. Well perhaps, but not if they're knit primarely with the main colour! Which, by the way, was clearly stated in the pattern, had I bothered to read it through.. Real clever of me! ;-)

Besides, I had managed to pick up a colour that was nowhere to be found in the local yarn stores - I allready checked.. Hopefully I'll find some at the upcoming handicraft fair or in an online store somewhere. Or I guess by really stretching it you could possibly make the yarn ends last all the way - but it's the thumb were talking about here.. you'll be able to feel every knot!

Bummer, I had been looking forward to wearing my new gloves. The yarn is really nice and soft, and not at all as "hairy" as some alpaca yarns can be. Oh well, I'll get my gloves yet.. somehow! :-D

No comments: