Thursday, February 21, 2008

Nytt försök

Okej, vi gör ett nytt försök med halsvärmare. Om ni minns så sa jag ju att jag inte var helt nöjd med den gröna halsvärmaren jag gjorde åt min mamma till julklapp. Jag tyckte den blev alldeles för tjock med dubbelt garn, och storleken var inte heller riktigt bra. Den här gången blev det en tub i Sirdar Snuggly (vit/blåmelerat akrylgarn) - en helt rak grej, stickad i resår 1 r 1 a, på rundsticka. Dessutom testade jag Ambitus halsvärmaren, dvs. tog modell därifrån och följde i övrigt inte mönstret desto mera (är det bara jag eller är det någå fel i själva mönstret, det verkar lite kufiskt..)


Garnet är Debbie Bliss' Baby Cashmerino. Helt ljuvligt garn! Absolut mitt nya favoritgarn när det gäller lite tjockare grejer. Ljuvligt mjukt och skönt och med kiva lyster. Tyvärr har det ju ett rätt häftigt pris också! Jag tänkte redan att det här skulle man kunna sticka en babyfilt av nån gång, men hmm.. får se. Fast de har en härlig chokladbrun nyans nog så jag skulle vara lite frestad. ;-)


Pattern: Ambitus, with some modifications
Yarn: Debbie Bliss baby cashmerino, nr. 340700, 2 balls
Needles:
2,5 mm circs


I thought I should give this neckwarmer thing another go. I wasn't quite happy with the neckwarmer I gave my mum for Christmas, as you may recall. It was way too thick and clumsy with the yarn held double and all, and besides the size was a bit off as well. Anyway, this time I produced a straight tube in Sirdar Snuggly (white-and-blue acrylic yarn) No decent pictures of that one, just a plain knit 1 purl 1 circular tube. Then I tried the Ambitus pattern, or rather used that as a basic and made something up as I went along (is it just me or is that pattern a bit weird somehow..)

The yarn is Debbie Bliss Baby Cashmerino. I absolutely adore this yarn! This is so my new favorite when it comes to thicker stuff. It is so nice and soft with a great shine to it. Unfortunately the prize is rather not so nice! I was allready planning to make a baby afghan with this stuff but.. we'll see. They do have a very lovely chocolate brown, so I'm tempted.. ;-)

No comments: