Monday, April 28, 2008

Still alive..

Oj då, det var en tid sen! Jag har stickat en del nog, även om jag mest har större projekt på gång just nu och inte så mycket färdigt att visa upp direkt.. Här är ändå ett par sockor i Juulis handfärgade garn (juulibug?), som jag hittade på julmarknaden. Ljuvliga färger, som på alla Juulis garner! Jag vet faktiskt inte vad Juuli använder för basgarn i de här, men det påminner lite om trekking; ett rätt tunnt garn med lite bambukänsla. Kiva!


Pattern: Wyvern
Yarn:
Handdyed juulibug by Juuli
Needles:
2 mm


Jag började från tån för jag var inte helt säker på hur långt garnet skulle räcka. För att få en snygg avslutning på kanten upptill testade jag en ny teknik: sewn bind off eller tubular bind off. Helt ok, definitivt snyggare än vanlig avmaskning! Undrar bara om det går att göra samma sak med 2 räta 2 aviga?!

Oh dear, it's been a while! I have been knitting, but only bigger projects and I have nothing really to show for at the moment.. I however made a pair of socks with Juulis lovely handdyed yarn (juulibug?). I have no idea what she uses as base yarn for this, but it feels a bit like trekking, a rather thin yarn, with somewhat of a bamboo feel to it. Love the colours!
These were started from the toe, and in order to get a good-looking upper edge I had to learn a new technique:
sewn bind off or tubular bind off. Definitely better than ordinary cast off. Wonder if you can use this for the knit 2-purl 2 ribbing as well?!


Sen blev det några pyttesmå babysockor på 1,75 mm:s stickor och garnet är Lorna's Laces. Jättekiva garn, jag har länge velat pröva det och hade passligt nog bara en härva av den här färgen. (Födelsedagstips; min favoritfärg är icehouse eller kanske blackpurl.. ;-)
Mönstret är från "Knitting Vintage Socks", men jag tog inga kopior och förde redan boken tillbaka till bibban så.. nånting med Child's first sock antar jag. Helt ok mönster, med så här små stickor blev det inte alltför öppet även om det är spets hela vägen - men det vrider sig lite märkligt. Nå, hur som helst, rätt söta blev de! De har donerats vidare till Vaaka ry., liksom också småtossorna på följande bild.

Pattern: From "Knitting Vintage Socks"
Yarn:
Lorna's Laces Shepherd Sock
Needles:
1,75 mm


I've also made (yet..) another pair of baby booties and a pair of tiny baby socks in blue Lorna's Laces. A very nice yarn that I've wanted to try for ages! Conveniently enough I had only one skein of this colour. The pattern is from the book "Knitting Vintage Socks", but unfortunately I don't remember the name.. something with Childs First Sock, I suppose. :-) Even though the pattern manages to twist itself in some strange way it's quite nice. With needles this small it's not too open although it's all lace. Cute. And they have already been donated to charity.

No comments: