Thursday, April 2, 2009

Babystuff


Ingen bebis har synts till ännu. Däremot har jag sytt lite grejer till bebisen. Jag insåg att påslakanen vi köpt på Jysk inte alls passar till täcket ur mammalådan - så då blev det att sy några sådana. Här två i blått med påstrukna möss och nallar. Sen sydde jag ett pyttelitet lapptäcke (45 x 60 cm ungefär) att använda som täcke i mammalådan - ifall lillisen ska sova där första tiden. Det här var ett jättesött tyg jag hittade i Eurokangas, med kissemissar på.


Eh okej, eftersom det ändå är nån som frågar.. Nej, det är nog en flicka vi ska ha (tror vi åtminstone!). Men hon får nog finna sig i att ha det mesta i blått eftersom det är mammas favoritfärg. Jag antar att prinsessåldern infaller lite senare anyway.. ;-) För att hon inte ska bli helt utan rosa grejer så har jag några ubersöta rosa tyger på lager. Kanske det blir nåt av dem så småningom också.


Jag hittade plastad frotté i tygaffären, och förutom att göra några draglakan (heter det så?) att ha under lakanet i spjälsängen & vagnen, så blev det ett förkläde. Tänkte mig att det kunde vara bra att ha när man badar bebisen - så blir inte de egna kläderna så våta. I teorin alltså.. får se hur det funkar i praktiken!


Några tvättlappar och handdukar med huva har det också blivit - i våffeltyg för det kommer jag ihåg att vi hade när vi var små. De var visserligen i brunt och senapsgult och andra 70-talsfärger på den tiden, men ändå..


No knitting this time, only sewing. No baby yet either. I have, however, made some stuff for the baby. Some sheets and a tiny quilt with cute kittens on it. An apron from a water resistant fabric (for bathing the baby) and some towels. Most of the stuff is blue, but no.. we're having a girl (or so we think at least!) She just happens to have a mum who likes blue better than pink. :-) I do have some ubercute pink fabric tucked away, so we'll see.. Perhaps one day.

1 comment:

Heidi said...

Å vad inspirerad jag blir! Vilka fina saker du har sytt! Här borde det ännu vara åtminstone en och en halv månad kvar tills bebisen tittar ut, men det känns ändå som att vi inte alls är förberedda. Kanske man skulle gräva fram farmors gamla, tröga symaskin ur skrubben och vara lite effektiv...