Friday, July 17, 2009

Baby & blues (x2)

Nej, det här ska inte handla om baby blues (även om några ord säkert skulle kunna sägas om det också.. ) utan om stickning! Först en babyfilt jag stickade åt lilla miss E. innan hon föddes. Eftersom hon är en sommarbaby är den i bomull, vilket visade sig vara ett bra val. Jag hade stickningen med till Kanarieöarna i vintras och stickade vid poolen - inte helt fel! :-)


Eftersom jag hatar att sy stickade jag fem långa remsor som sedan syddes ihop. Mönstret bildas av aviga och räta maskor som föreställer en nalle. Efter 35 nallerutor kan du mönstret utantill, jag lovar.. Även om den var mördande tråkigt att sticka blev filten riktigt kiva. Det var meningen att den skulle få nån slags virkad spetskant, men samma dag jag hade avslutat några varv med fasta maskor gick vattnet och det var dags att åka iväg till BB. Jag ansåg att det var ödet och filten fick vara färdig som den var.


Pattern: Teddy Bear Baby Blanket (rav-link)
Yarn: Novita Tennessee
Needles: 3 mm


Sedan till de blå tonerna.. Det här paret Kerttu-sockor stickade jag redan på BB. Jag ville ha något litet och enkelt projekt med relativt tjocka stickor och garn. Ingenting speciellt med dem, sådana har ni sett förut. Peruskiva.

Pattern: Kerttu
Yarn: Novita 7 veljestä
Needles: 3 mm

Och så ett par blå sockor till. De här är mitt eget handfärgade garn. Synd att det är så länge sen att jag inte riktigt kommer ihåg hur jag färgat dem, resultatet är riktigt lyckat. Färgen påminner nästan om rinnande vatten - inte någon vilt strömmande fors utan snarare en långsamt rinnande å, eller vattnet under en bro när du kommer paddlande en varm sommardag..


Pattern: River Rapids (rav-link)
Yarn: Novita Nalle, handdyed
Needles: 2,5 mm

No, this is not a post about baby blues (even though a few words probably could be said about that as well.. ) but rather about knitting! I made a blanket for little miss E. before she was born. Because she's a summer baby it's a cotton blanket, with teddy bear pattern. Let me tell you, after 35 squares of teddy bears you sure know the pattern by heart.. :-)

The two pairs of blue socks. The second from my own handdyed yarn. Too bad I can't quite remember how I dyed this one, since I quite like the result. It reminds me of water.

No comments: