Friday, September 17, 2010

Lätt sommarstickning (?!)


När sommarvärmen slår till är det många som lägger bort yllegarnerna och tar fram någon lätt sommarstickning i lin eller bomull. Jag gör tydligen tvärtom jag. När det var som allra varmast gick det utmärkt att sitta vid kanten av sandlådan och sticka. Fröken pysslade med sitt och jag fick lite lugn och ro. Problemet var bara mina små hjälpredor (lillfröken och grannpojken) som gillade att "titta" på min stickning. Det gällde alltså att ha nåt där det inte gjorde något att små fingrar petade och kände och drog ut en sticka här och där.. :-) Tofflor i 3- eller 4-dubbelt restgarn var helt perfekt!


Jag tyckte dessutom att min restgarnslåda började se oroväckande full ut. Eftersom jag stickar mest sockor fanns där diverse sockgarner i olika tjocklek och kvalitet. Istället för att förvara dem enligt "sort" som jag annars gör, plockade jag ihop tre påsar enligt färg - rött, blått och grönt. (Jo, det fanns lite brunt också, och gult och.. nåja, det räcker kanske med att säga att det fanns lite andra restgarner också.. öhöm.) Nå, anyway, den blå påsen blev ju störst - är det nån som är förvånad..? - och därför blev det både ljusa och mörka tofflor av den. Det blir väl antagligen julklappar av de här så småningom, men som sagt.. perfekt sommarstickning!


Pattern: Annikaisen Tossukka
Yarn: Leftovers, mostly sockyarn, 3 or 4 held together
Needles: 4 mm

May I present: my summer knitting. When most people seem to discard wool in favor of cotton or linen during the heat of summer, I seem to do the opposite. Knit slippers with thick needles and 3 or 4 strands of sockyarn held together.

There are two reasons for this I guess. One: they were the perfect knit whilst watching the Little Miss play outside in the sand. And two: my box of leftover sockyarn was .. well, somewhat overflowing. ;-)

1 comment:

Wildvittran said...

Tack så väldigt mycke för det underbara paketet jag fick. Har laggt upp en bild på min blogg wildvittran.blogspot.com