Thursday, April 21, 2011

Mössor

Det har blivit mera mössor (och jag som inte använder sådana..) Mönstret Mustikka har en riktigt snygg fläta fram på, en sån vill jag ha tänkte jag. Den första stickade jag i Luxus Cloud, storlek L eftersom jag hört att den kan bli lite liten annars. Nåjo, den passar bättre på min 2-åring.. åtminstone till nästa vinter. Ser hon inte annars lite rolig ut på det här fotot med handstickad tröja, matchande mössa och ännu en handstickad halsvärmare?! Var inte oroliga, det är sällan hon visar sig offentligt med såå mycket handstickat på sig. :-)


Nå, den andra versionen blev sen helt passlig för mig. Den här gången använde jag Karisma och ökade dessutom ett antal maskor (8 ?) samt gjorde resåren lite längre. Jag tyckte för övrigt bättre om Luxus Cloud än Karisma. Alla skäller på Novitas garner, men Cloud är i mitt tycke både mjukare och på nåt vis rundare/fylligare än det motsvarande Karisma. Lillfröken har dessutom använt sin röda Mabel-tröja (i Luxus Cloud) flitigt under vintern och den har inte noppats märkbart - till skillnad från vad jag kanske förväntat mig.


Pattern: Mustikka
Yarn: Novita Luxus Cloud / DROPS Karisma
Needles: 3,5 mm



Sen var det ännu meningen att göra en ny vintermössa till lillfröken. Nå, hur det nu var så blev den här så precis i storlek att jag insåg att den inte kommer att gå på nästa vinter längre - och hur länge behöver hon nu en vintermössa i vår.. så jag gav bort den. :-( Måste sticka en ny, lite större. Mönstret är för 4-5 åringar, men jag hade lite tunnare garn så jag gjorde den lite längre. Dessutom funkade de vridna maskorna i mönstret bara inte med det här garnet, så jag skippade dem. Riktigt härligt garn annars, supermjukt och tjockt.




Yarn: Debbie Bliss Rialto Aran


Needles: 4 mm


Some new caps/hats again. First the pattern Mustikka, with the lovely braid in front. The first version I made turned out to fit my 2-year-old better, so I made another one, increasing the number of stitches and making the ribbing longer. Liked the yarn of the first one much better though.

The second pattern, Polku, had these cool twisted stitches that just didn't work out with this yarn. Well, it too turned out a little on the small side, so I have to make another one, definitely. Loved the yarn!

No comments: