Wednesday, March 9, 2011

Winter stuff

Okej, så jag har ju inte slutat sticka.. bara blogga, verkar det som. Så här mitt i smällkalla vintern stickar jag mest tjocka, riktigt varma grejer. Och så måste jag ju göra slut på några av de tolv (12!) nystan 7 bröder jag fick av brorsan i julklapp också. :-) Hittills har det lyckats rätt bra.

Min svägerska ville ha ett par benvärmare. Jamen så klart! Lade upp 64 maskor och stickade 2 räta-2 aviga resår. Tanken var att det behövdes nåt för att dra till lite vid vristen, så därför stickade jag in flätan från Knotty gloves efter ca. 20 varv. Sen var det bara att fortsätta till lämplig längd. Avmaskade med Jeny's surprisingly stretchy bind off.


Pattern: 64 stitches & the braid from Knotty gloves
Yarn: Novita 7 veljestä, about 1 ball (150 gr)
Needles: 3,5 mm


Just så. Sen blev det ju några par benvärmare till, samma specs. Ett par rosa-vitoch-grå-randiga till E:s åttaåriga kusin. Hon valde själv garnet.. Ett par mörkblå till. Och så ett par grå till min farmor. Hon har tillochmed setts använda dem! Inte offentligt förstås, men när hon går ut efter ved, och envisas med att använda kjol och strumpbyxor fast det är -25.. :-)

Sen gjorde jag ett par sockor till min farmor också. Extra lösa upptill eftersom hon har svullna vrister och inte gillar vanlig resår. Extra vida och extra korta. Och med lite små krumelurer upptill. Mönstret är Ivo socks.


Och sen till sist ett par sockor åt min pappa. Ett par MEGAsockor! Jfr. lillfrökens små rosa där bredvid..


Winter means cold. Very cold! And the necessity for warm woollen things. Made a pair of legwarmers for my SIL, and then some more.. four pairs all in all!

Also custom made socks for other members of the family. All in the effort to use up some of the yarn my brother gifted me with for Christmas. So far I'm doing a pretty good job. :-)

1 comment:

Sari (saristitching) said...

Voitit lankaa arvonnassani :) Onnea!