Sunday, March 25, 2012

Tiny things


Jag verkar ha tappat min stick-mojo på sista tiden - allt jag gör är spinner och stickar boring restgarnstofflor mellan varven. Det ska bli ett inlägg om spinning och nya spinnrocken så småningom, men vi har lite kameraproblem för tillfället. Så alltså tänkte jag visa några andra grejer, handarbetsrelaterade de också, nämligen lillfrökens dockor och deras nya kläder.




Här har vi ett samporträtt på dem, Storebror, Lillebror och Mia, alla klädda i handgjorda kläder. Aj nej, Storebrors mössa är fusk, men han har numera en stickad röd mössa som matchar tröjan. Sömmar och sådant tål ingen närmare granskning, allt är sytt på typ tio minuter med en otålig tvååring som står bredvid och frågar om det inte är färdigt ren?! Att prova är uteslutet för då får man inte ta av plagget igen.. Men hon är alltid lika imponerad av resultatet. Två dagar före julafton kom hon med en lång lista på saker som dockorna BEHÖVER och plockade dessutom ut garn till dem. Sen kommenderade hon bara "Mamma sy!" ;-) Och mamma stickade (och sydde) snällt. Jag har faktist också målat Mia-dockans säng (och snart alla våra andra möbler också) vit och kunde sen inte motstå att göra en schablonrand på gavlarna.

I seem to have lost my knitting mojo lately. All I do is spin, and knit boring slippers out of leftover yarn.. And then I make dolls clothes for my little Miss. She's very precise about what the dolls NEED and sometimes even pick out yarn for the projects. Then she just commands "Mommy sew!" And mommy knits (and sews). ;-) I've even painted the dolls bed (and soon pretty much all of our other furniture as well..) and couldn't resist adding a little border.

1 comment:

Pysselfarmor said...

Underbart ljuvliga - vilka fina dockor och kläder! Ja sängen är vackert målad också!

Log åt din gulliga berättelse och tänkte på mitt ena barnbarn som fick så många fina julklappar men när alla ungefär 57 paketen (tog i nu!) var öppnade titta hon på farmor (jag) och ...hmmm inga dockläder???
Söta de är de små liven!