Thursday, March 8, 2012

Owlet lookalike

Knappt hade jag fått Korrigan-tröjan färdig åt lillfröken när jag började fundera på en tröja till.. Lite tjockare den här gången - dels för att det var skitkallt i vintras och dels för att jag igen fick tolv (12!) nystan 7 veljestä av brorsan i julklapp. Dessutom behövde hon en vardagströja för att kunna jobba i källaren med pappa. Hon är så rolig, hon fick ett par hörselskydd i julklapp också - och nu ska hon ha på dem alltid när de går ner dit och "jobbar", dvs. hämtar ved eller sorterar skruvar eller vad de nu kan råka syssla med.. :-D Nå, vi ska snart börja renovera igen, så bara bra att hon vänjer sig vid att ha dem på!


Jag gjorde en helt vanlig grå tröja med lite ugglor upptill som extra krydda. Det finns ett fint mönster, Owlet, men som vanligt ändrade jag så mycket och använde annat garn och ja.. så jag räknade själv och bra blev det också. Ja inte räknandet då, det var helt uppåt väggarna, men som tur så är Mr Awesome bättre på det här med matte än jag så han fick fixa till den sidan.




Lillfröken hade inget emot färgen den här gången, kanske för att hon fick välja knappar och säga vilka ugglor som skulle ha ögon. Däremot tycker hon nu att "den luktar lite fårlamm". ;-) Och det gör den faktist! Konstigt, jag har inte märkt att någon av de färgade 7 veljestä nystanen skulle lukta får, men den här gråa är tydligen mer obehandlad. Kanske jag måste försöka skölja den med något för att få bort lukten.

Pattern:
Heavily influenced by Owlet
Yarn: Novita 7 veljestä
Needles: 3,5 mm


Basic gray sweater for “working” in the basement with daddy - spiced up with some owlies.. Heavily influenced by Owlet, however I did my own math and turned it into a cardigan for my little miss.

No comments: