Friday, June 8, 2012

Spinning

Jag har en ny spinnrock. Eller ja, jag köpte den nog redan i november. Och helt ny var den ju inte då heller, utan begagnad. Men i alla fall. :-) En Louet S10 är det. Irish tension (tror jag..), en helt enkel modell, inte så mycket finesser, men inte så mycket som kan gå fel heller. På bilden saknar den sin lazy kate - den är på väg (kanske, så småningom..)

Först övade jag med lite estnisk entrådig hahtuva. Jessus så svårt det var de första tio minutrarna, innan jag kom på det här med broms och rätt tvinn så det inte brister hela tiden. Sen var det bara roligt. De här röda och vita härvorna var de första jag gjorde - fast de är ju inte spunna på riktigt då utan bara tvinnade av hahtuva, tvåtrådiga allihop.


Den första härvan jag gjorde av riktig fiber är den här lila-gröna. Fibern kom med spinnrocken, så jag vet inte riktigt vad det är. Den var också lite ihoptovad så det var rätt svårt att spinna, men det visste jag ju inte så mycket om utan körde glatt på. Sen navajo-tvinnade jag ihop det hela också till ett tretrådigt garn.


Sen kom jag på att man kan färga fiber själv också, och inte bara garn, och sen.. ja, då var det hänt..! 




För tillfället spinner jag den här egenfärgade merino-bambu-blandningen. Bambu tar inte upp färg, så den är fortfarande vit, glansig och mycket hal att spinna. Det är en helt ny vetenskap det här med olika fibrer och hur man får materialet att lyda och bli som man vill. Jag fyller skåpen med fibrer av olika sort, deltar i Tour de Fleece och drömmer om woolee winders och små resespinnrockar.. Snart hinner jag ju inte sticka mera heller! :-)

Introducing my new hobby, spinning. I got a wheel on November, a Louet S10, and after some initial difficulties involving the brake it's been all good. My first couple of skeins were made using some Estonian unspun hahtuva wool (so a little bit of cheating there..). My first skein made from actual fiber was the green and purple one, which I then navajo-plied (also for the first time ever). Then I found out about dyeing your own fiber and it's been all downhill after that.. No going back now! Soon there will be no time left to knit all this lovely stuff.. :-)

No comments: