Monday, November 26, 2012

Stripes and elephants

Jag tog lillfröken med till Lankamaailma, nya garnaffären i stan. Hon är nu 3,5 år och rätt bra på det här med garnaffärer. Hon kollar alla garner mot kinden ifall de är tillräckligt mjuka. Och så ska de ju vara rosa då, naturligtvis. ;-) Eftersom de hade sockgarner på öppningserbjudande så fick hon plocka åt sig några nystan -alla rosa, vad annars..?

Hon har också förstått det här med att man alltid ska ha ett projekt i tankarna och inte bara köpa garn hur som helst (precis som mamma sin ju, eller?!) så hon berättade hela tiden vad det skulle bli av det ena eller det andra - tröja åt dockan och sockor och halsduk och det här måste vi ha två nystan av för annars räcker det inte mamma och så ska vi ha lite sånt och lite sånt och.. Sist och slutligen hade hon fem-sex nystan i olika rosa nyanser i sin korg. Själv köpte jag nåt grått och när vi kom hem tyckte jag att de faktist såg rätt trevliga ut tillsammans. Kanske det kunde bli något av det här ändå.


Jag tyckte mycket om tröjan Playful Stripes, men hade som vanligt mycket tunnare garn. Jag startade med det här DROPS-mönstret, men det var inge vidare det heller så sist och slutligen gjorde jag helt enligt eget huvud och prövade nu och då på lillfröken. Ränderna på oket kom till helt random under en spännande actionfilm..


Garnet är Gjestal Silja (rosa) och Grignasco Flavia (i grått). Stickor 2,5 och 3mm. Lillfröken valde själv knappar. Needless to say så älskar hon sin nya tröja och vill alltid ha just den på till dagis. Success!


Hur det nu var så kom jag ihåg att hon ju faktist har en annan tröja också. Den här stickade jag för över ett år sedan, men den blev liggande och vänta på att någon skulle sy i knapparna.. Dessutom var den då lite för stor för fröken. Hmm, hur många tröjor behöver hon nu egentligen..?


Det här är Ella Funt. Ja, hon har ju redan sockor och vantar med elefanter på, så varför inte en tröja också.. Igen använde jag mig inte av det riktiga mönstret. Jag utgick från det här DROP-mönstret, men hamnade sist och slutligen rita om oket helt för att få det att passa garnet. (Så där i allmänhet så tycker jag alltså att det nog är bäst att köpa mönstret helt enkelt! Jag vet inte varför jag har en förmåga att alltid göra det svårt för mig själv..) Oket blev vitt för jag hade inte mera rött garn, men jag tycker själv det blev helt bra så här också.


Two new cardigans for the little miss. Both of them done the hard way by not bying the pattern and instead doing some math. A piece of advice: buy the pattern and save yourself a lot of trouble! But I do like the end result, and so does my little miss. She even shopped the yarn for the pink/grey cardigan all by herself. ;-)

No comments: