Thursday, December 20, 2012

TdF 2012

Idag blir det bara spinning och nya garner igen. I somras var jag med om Tour de Fleece 2012, dvs. en spinnhappening på ravelry som går ut på att man ska spinna varje dag under samma tid som Tour de France håller på. Sen ska man publicera resultatet varje dag och så finns det en massa extra tävlingar och så kan man vinna fina priser.. Nåja, jag var väl inte med så där helt helhjärtat kanske, men jag försökte nog spinna lite varje dag. Och så fick jag en massa inspiration av att kolla på vad de andra gjorde, så det var kul!


Mitt första garn var det här, 2-ply, BFL från Villavyyhti som jag färgat själv som en gradient från gult över grönt till turkos. 98 gr - 200 m.


Sen ville jag göra ett true 3-ply sockgarn med BFL från Woolgatherings. Eftersom jag var rädd att metrarna inte skulle räcka till (dvs. att jag inte skulle kunna spinna tillräckligt tunnt för att få så många metrar som jag ville ha) så gjorde jag två singlar med Woolgatherings och en med Schoppelwolle Filzwolle ombre Kammzeug och tvinnade sen ihop dem. Planen funkade inte riktigt för jag hade av nån anledning spunnit Schoppelwollen så mycket tjockare att den tog slut långt före de andra. Hups! Nå, jag navajotvinnade Woolgatherings singlarna och fick på det viset två olika härvor. Jättefina färger på Woolgatherings garnet!


Här är ännu ett samporträtt på alla tre härvorna. Och så ett i kategorin funny.. När jag tog det här fotot så trodde lillfröken att jag hade glass i skålen och gick genast och berättade åt sin pappa att "mamma har glass i köket och vi får inte ta den..!" :-)


This summer I patricipated in the Tour de Fleece 2012 spinning event over on ravelry. I learned a lot and it was very inspiring to see what everyone else did, even if I myself didn't do all that much. Finished two yarns though. And a funny story for you; when I was taking this last picture my 3-year old daughter thought I had ice cream in the bowl and immediately went and told her dad that "mummy has ice cream in the kitchen - and we can't have any...!" :-)

No comments: