Friday, December 28, 2012

Diverse

Dags att uppdatera lite här också kanske, snart är det ju nytt år och allt! Idag blir det lite diverse smått och gott. Bara stickat den här gången. :-)

Redan tidigare på hösten sa min mamma att hon nu börjar ha tillräckligt med sockor (hur är det möjligt, var kan de ha kommit ifrån..?!? ;-) men att hon skulle behöva ett par yllebyxor. Eh, okej. Världens tråkigaste stickning, men ett par yllebyxor blev det. Och så blev jag av med en massa restnystan Baby Merino, alltid bra det också.

Pattern: Drops
Yarn: DROPS Baby Merino and some Teetee Primavera for the legs
Needles: 3mm
Mods: Cast on 200 stitches and took it from there, made a 4x4 ribbing, made the ribbing a LOT longer and turned them into shorts.

Sen gjorde jag några barnsockor, helt vanliga i Novita Nalle, päivänkakkara och sinikello heter färgen. Barnsockor är bra mellanarbeten, de går alltid åt. De facto åkte de här iväg till "tyttö 4 v." i Joulupuu-insamlingen tillsammans med två Hello Kitty fingervantar och två limböcker. (Ja, jag gjorde två paket alltså.) Sen packade jag paket några dagar för Lahja lapselle insamlingen också och kände mig som tomtenissen själv. Nej, det var roligt, och ifall något barn nånstans får en lite bättre jul så är det så värt det!



Sen var jag första gången till Päivölä på stickretrit i höstas och de här röda sockorna kom till där. Jag åkte upp med Olebrumm och vi hade tur att hennes lilla prinsessa inte fick för sig att komma till världen där utan först några dagar (!) senare. Det var så roligt på retriten att hon ville vara med!


Pattern: Show-off Stranded Socks
Yarn: Filcolana Arwetta
Needles: 2,25 mm

I Päivölä började jag också på en tröja till mig själv, men den hamnade jag lägga undan efter ett tag för att sticka lite julklappar. Mera om dem nästa gång. Men ännu till slut lillfrökens nya vintermössa. Eftersom hon börjat dagis nu och är ute i alla väder ville jag att hon skulle ha en riktigt varm mössa. De man hittar i butiken är ju bara crap och innehåller över hälften acryl som inte håller värmen för fem penni. Nå, jag hade lite handfärgad Novita 7 veljestä, som inte är världens mjukaste men nog tjockt och varmt. Stickade mössan först och plockade sen upp för öronlapparna (inget mönster, gjorde dem på känn.) Sen fodrade jag alltihop med fleece. Lillfröken är förtjust - den är rosa och sååå mjuk. Och varm, och det är huvudsaken.


Pattern: I Heart Cables
Yarn: Novita 7 veljestä (handdyed)
Needles: 3,5 mm

Time for some update. This time only knitting, some random bits and bobs. A pair of woollen panties for my mom, some socks, and a new super warm winter hat for my little Miss who has now started kindergarten and spends hours outside regardless of the weather.

1 comment:

Hannaliini said...

Oj, vad söt den där mössan är!!! Sockor och yllebyxor är också jättefina!