Sunday, December 30, 2012

Julklappar

Jag brukar ju inte sticka julklappar. Istället stickar jag mest vad jag vill under hela året och sen sätter jag allt i en korg på julfesten/julafton och ifall nån hittar något den vill ha så vad är bättre än det. I år fick jag i alla fall världens ryck så där en månad före jul och tyckte jag borde hitta på nåt. Jag kom på att lillfrökens dagistanter lämpligen kunde föräras varsitt par varma sockor. De kan de behöva när de står ute i snöstormen med barnen. Ett par hade jag redan gjort, så det blev två par till då. Ett riktigt roligt mönster (annars sku jag väl knappast ha orkat göra tre likadana par..) med en lite annorlunda hälkonstruktion.


Pattern: Fredrika
Yarn: Novita 7 veljestä
Needles: 3,5mm


Sen kom det ett försynt önskemål om benvärmare. Jag gjorde mina standard med Knotty-flätan (de röda här nedanför nånstans) och ett par blå i Drops delight som jag tydligen inte ens fotat och sen då de här grå. Här modellas de av lillfröken, 3,5 år gammal, men de är nog alltså vuxenstorlek. Tjocka och riktigt varma.


Pattern: Penni
Yarn: Novita 7 veljestä
Needles: 3,5 mm


Okej, tre sockor och tre benvärmare och sen ännu tre par restgarnstossor. De här har ni sett förrut, jag vet inte ens riktigt själv hur många par jag gjort vid det här laget. Två par röda och ett par rosa blev det den här gången.


Pattern: AK's slippers
Yarn: leftovers, held tripple
Needles: 4 mm

Till sist ännu ett par kattvantar till min kattälskande kompis. Ett trevligt mönster med lite annorlunda sätt att göra fåglarna på. Eventuellt lite långa för min hand, men katterna är ju bara för söta.

Pattern: Pelle
Yarn: Fortissima Socka & Meilenweit Lana Grossa
Needles: 2,25mm

My Christmas knitting this year. Three pairs of socks (for my daughters kindergarten teachers), three pairs of legwarmers and three pairs of slippers. Oh yes, and a pair of mittens for my cat-loving friend.

1 comment:

Sari (saristitching) said...

Suloiset kissalapaset. Kauniita ovat kaikki muutkin!