Monday, March 19, 2007

Åbo Hantverksmässa

Under veckoslutet var det Antik- och hantverksmässa i Åbo, och eftersom alla andra visat sina inköp så ska jag också..

Jag hittade ett par rullar liukuvärjätty hahtuvalankaa (och vad heter det på svenska månne?!) Ljuvliga färger, jag skulle ha velat ha dem allihop! De här ska det bli nåt tovat av eller så blöjbyxor kanske, får se. Sen några härvor yllegarn från Määkylän Puoti, ett grönt och ett blågrönt (som jag köpte eftersom det var till halva priset..) Ingen aning vad det ska bli av de här, men de var så fina att jag inte kunde låta bli.. ;-)


Jag hade nog förväntat mig några fler försäljare av garn och stickor och sånt, men nåja.. helt kiva mässa ändå! Jag tog ett varv runt Antikavdelningen också och där fanns nog också en del fina grejer; blommigt porslin, gamla leksaker och en del snygga tavlor - om man nu skulle ha råd bara.. De hade inte så mycket möbler där som på sommarmässorna, och där verkade inte vara så mycket folk heller - definitivt mera på hantverkssidan.

Jag köpte en plansch av Maarit Ailio. Hennes verk är helt underbara! De påminner en hel del om John Bauers sagoillustrationer. Jag hade en av hans "prinsessan i trollskogen"-tavlor på väggen ovanför sängen när jag var liten, och jag älskade den. Den här ska vi sätta i barnkammaren - om vi skaffar barn.. och om vi nånsin hittar ett hus att ha barnkammaren i.. ;-)

This weekend there was a Antique- and Handicraft fair in Turku. I found some great variegated unspun one-strand wool in three different colours. Or actually there were many more colours, and I wanted them all..! :-) These will become something felted, or perhaps baby pants, we'll see.

Then I got two skeins of yarn, a lovely green colour and a blue-green that was half prize - which ment I just had to get it, right?! Like you need a reason to buy yarn.. ;-) No idea what to make of these yet.

I also got a poster. Absolutely love this! It's by Maarit Ailio, and it kind of reminds me of John Bauer and his storybook illustrations. I had one of his pictures on the wall above my bed when I was a kid, and I always liked it a lot.
This is for the nursery - if we ever have children.. and if we ever find a house with a nursery.. ;-)

1 comment:

Ina said...

Hahtuvakiekko = "förgarn i skiva", enligt Pirtin kehräämö
http://www.kolumbus.fi/pirtin.kehraamo/index.html

Så visste vi det. :-D