Saturday, March 10, 2007

Babygrejer

En av mina kompisar väntar barn, och lillkillen borde anlända här i dagarna. Spännande! (Åtminstone tror vi att det är en han - får nu se om det stämmer..) Så jag stickade en liten mössa och pyttesmå tossor. Är de inte för söta?! :-) Babykläder är ju bra på det viset att de går på nolltid att sticka. Fast sedan räcker det minst lika länge att sy ihop och fästa alla garnändor.. De här är i vit ylle, Sandnes Lanett, och den blå kanten är Regia restgarner. Jag gjorde faktist två set i olika storlek, för hur stora fötter har en nyfödd egentligen?? Inte så enkelt att veta, när man inte har småbarn själv, men jag fick några tips av de andra i min stickgrupp så de här borde förhoppningsvis passa.


Pattern:
Mössan från Hello Yarn, tossorna klassisk modell
Yarn: Vit SandnesGarn Lanett och blå Regia restgarn
Needles: 2,5 mm


Sedan fick jag beställning på ett babyset till, åt en lite större pojke den här gången. Det här gjorde jag i bomull, så han skulle kunna använda dem i sommar ännu. Här är mössan den kända hjälmmodellen, och tossorna samma mönster som ovan - en klassisk modell som finns lite här och där. Jag har skrivit av mitt från någon bok i tiderna säkert. (?) Här fick jag också testa mina nya bambustickor, och de var helt idealiska för små projekt som det här.


Pattern:
Hjälmmössa, tossorna klassisk modell
Yarn: SandnesGarn Mandarin Petit, färg 6200
Needles: 2,5mm


A friend of mine is having a baby, and the little guy should be arriving any day now. Exciting! (At least we think it's a boy - let's see..) So I made some a tiny bonnet and some really tiny booties to go with it. Supercute, no?! :-) Baby clothes are always really fast to knit - but then it takes ages to put everything together.. I actually ended up making two sets like the one on top - 'cause what size is a newborn baby, really?? Kind of hard to know when you don't have kids of your own.. But I got some advice from the other girls in my knitting group, so le't hope these fit.

The second set is for another little boy, 3 months old. I made these in cotton so he can still use it this summer. Here I also tried my new bamboo knitting needles, and they are ideal for small projects like this one.

No comments: