Wednesday, March 21, 2007

Löv-sockor

De här sockorna har varit färdiga säkert en vecka redan, men eftersom de är storlek 37 ungefär (och jag har 39) såg fotona helt knasiga ut när jag försökte modella dem. De behövde absolut blockas, men några sockblockare äger jag inte heller. Så här om dagen tog jag fram ångstrykjärnet och i ett huj var de om inte släta direkt, så åtminstone någorlunda presentabla..

Mönstret är Sauna-sukat och de är Nallegarn i en röd nyans som inte säljs längre (?), den är betydligt mörkare än den röda de nu saluför åtminstone. Jag hade inte så mycket garn kvar så när jag märkte att mönstret verkade ge en rätt liten storlek så gjorde det ingenting. Annars är det ett helt sött mönster. Det var meningen att de här också skulle bli Spring Fling-sockor för Socktopia, men kanske färgen gör att man mer tänker på höstlöv?


Pattern:
Sauna-sukat, från Ulla
Yarn: Novita Nalle, mörkröd
Needles: 2,5 mm

These have been finished for over a week already, but they're too small for me - so when I tried to take a picture of them it looked just crazy. They desperately needed blocking though, and I don't own a pair of sock blockers. Finally I used the steam iron, and got a somewhat presentable result.. in about 5 seconds.

The pattern is in Finnish only, but has braids and birch leaves on it. These were supposed to be another Spring Fling socks for Socktopia, but maybe the colour makes it more autumn/fall leaves after all?

1 comment:

Anonymous said...

Ursnygga sockor, såna vill jag ha! Men det fixar sig enkelt...................om jag bara kunnat finska. :)))