Wednesday, February 28, 2007

Det bidde ingen vante..

- Bidde det ingen vante? Vad bidde det då? - Det bidde ingenting.. (Från folksagan om skräddaren och hans kund)


Jag tänkte sticka ett par traditionella gotländska vantar åt mig själv, ur boken Folk Mittens av Marcia Lewandowski. Men vanten blev stor, alldeles väldigt stor! Enligt mönstret borde man ha en masktäthet på över 40 maskor/10 cm. Själv kom jag upp till 37 ungefär. Okej, så då byter vi till mindre stickor. Problemet var bara att jag redan använde 2mm:s stickor, och de är de minsta som finns att köpa..! En flicka i min stickgrupp var till slut snäll nog att låta mig köpa några gamla metallfärgade strumpstickor i storlek 1,5mm. Med dem och om jag försöker att sticka lite spändare borde det gå bra, tror jag. Fast nu har jag istället börjat fundera om inte modellen sen också är fel. Egentligen tycker jag bättre om vantar med resår.. De här blir nog ett permanent UFO-projekt tror jag.. Fast mönstret är fint!


Några ord om masktäthet i övrigt.. (bara för att jag själv skall komma ihåg och inte behöva räkna varje gång..) Nallegarn stickar jag alltid med stickor 2,5mm och har då en masktäthet på ca 30 m/10 cm. 7 veljestä stickar jag med 3mm och med en masktäthet på ca 25 m/10 cm. Däremot har jag sett att andra använder t.o.m. 3,5mm till Nalle och 4,5mm till 7 veljestä! Jag måste sticka väldigt löst, eller så tycker jag bara bättre om ett fastare resultat..? Och jag älskar traditionella mönster med masktäthet på 60-70 maskor/10 cm. Men att sen åstadkomma dem med dagens stickor och garner - jo sure!! ;-)

Here I keep ranting on about a UFO project of mine, a pair of mittens from the book Folk Mittens by Marcia Lewandowski. I didn't manage to get the gauge quite right, the mitten turned out HUGE. So what to do.. change to smaller needles of course. Only I allready used 2 mm needles, the smallest ones you can buy! Finally a girl from my knitting group sold me a pair of old 1,5 mm needles. That should do the trick. But now I wonder if the model is right for me after all, maybe I like ribbed edgings better.. This might just turn out to be a permanent UFO project. But the pattern is nice though! And I love traditional patterns with a gauge of 60-70 stiches/10 cm. But making them, with today's needles and yarns - yeah right!! ;-)

3 comments:

Anonymous said...

Jag köpte den samma boken idag i Hobboks, tykte mycket om mönstrerna

TuuliS said...

Underbart mönster!
Jag stickar väldigt löst och har 2,5 stickor till 7veljestä, om jag stickar strumpor t.ex. Tycker också om fast resultat. Vantmönster, speciellt gamla, har ofta 64 m och då blir vantarna VÄLDIGT stora. Jag har max 48 m själv, ibland bara 40 för vanligt 2-trådigt ullgarn.

Anonymous said...

Kauniita ovat...vaikka kielestä en ymmärrä enempää kuin sika vatukosta.)