Friday, February 23, 2007

Ugly socks!

Mitt blågröna handfärgade garn har blivit ett par sockor. Och som rubriken berättar så är jag inte helt nöjd med resultatet. Frågan är hur ett garn som ser så bra ut i härvan eller på nystan kan resultera i ett par så.. fula sockor?! Faktum är att de nästan ser bättre ut på bild än i verkligheten, även om bilderna inte helt motsvarar färgen. Nåjo.

Härifrån började jag alltså. Vitt Novita 7 veljestä som färgats med äggmålningsfärger. Jag märkte att garnet nog tagit lite stryk av behandlingen, det var lite luddigt på sina ställen. Jag erkänner dock att jag inte var speciellt försiktig alls utan rörde om friskt och shockade garnet med än kallt än varmt vatten. Det borde jag alltså tänka lite på till nästa gång.

Jag nystade garnet på två nystan för jag var inte helt säker om det skulle räcka, och började sockorna från tån med kasialoitus. Igen en ny teknik! Helt trevlig, men hur gör man för att få avlutningen snygg? I övrigt gjorde jag en helt basic modell. Och så här blev det alltså. Riktigt tråkiga! Färgen är rätt ok, men garnet är alldeles för jämnt randat - det ser ut att vara köpt i närmaste supermarket. Nå, åtminstone är de varma och sköna, även om jag kan konstatera att jag egentligen föredrar att sticka med tunnare garn än 7 veljestä. De här donerar jag till min mamma, hon sliter slut dem på nolltid - och jag behöver aldrig se dem mera.. :-)

Pattern: Basic
Yarn:
Novita 7 veljestä, handfärgat
Needles:
3,5 mm
My blue-green handdyed yarn has been turned into a pair of socks. And as the title reveals, I'm not entirely pleased with the result. The question is, how can a yarn that looks absolutely beautiful on a skein or in a ball turn become such.. well, ugly socks?! They almost look better in the pictures than in real life even.

I dyed some Finnish superwash yarn with Eastern egg dyes. The yarn did become a little bit felted in the process, but I admit I wasn't especially careful at all. I stirred it around a lot, and probably shocked the yarn with cold and warm water. Something to remember for next time though.

I made two balls of yarn, since I wasn't quite sure if there would be enough, and made the socks toe-up. Another new technique for me! Quite nice, but how do you get a good-looking edge? The rest was a basic sock pattern. And the end result is just so booring! The colour is ok, but the striping is way too even, it looks like a storebought yarn. Well, at least they are nice and warm, even though I have to admit I much prefer knitting with thinner yarn. These ones are going to my mum, she'll wear them out in notime - and I never have to see them again.. :-)

No comments: