Monday, December 10, 2007

More socks

Ingen tid att sticka - ännu mindre att blogga, verkar det som på sista tiden. Jag har ändå gjort några sockor.. igen. Nåjo, är det nån som är överraskad? ;-)

De röda är Kerttusockor, ett rätt populärt mönster bland finländska stickbloggare. Jag gjorde dem i ett riktigt tjockt (och rätt billigt) garn, och jag måste ju säga att mönstret funkar riktigt bra för just tjockare garner. Resultatet är helt hyfsat, även om jag i vanliga fall inte gillar tjocka garner - ingen aning varför jag köpte det här.. Nån sade en gång att livet är för kort för att sticka med dåligt garn! Hmm, det ligger kanske nånting i det där..

Pattern: Kerttu, by Uhoava Gnu
Yarn: Novita Jussi
Needles: 3 mm


Det andra paret är däremot stickat i ett av de mjukaste sockgarner jag använt. Jag fick det i en yarn swap för en tid sen, så ingen aning vad det är för någå, men det är handfärgat av min swap partner. Mönstert är Razor Shell Socks, med en hel del ändringar. För det första minskade jag antalet maskor rejält, och så kunde jag antagligen ha använt lite mindre stickor också, som det nu är blev det ett väldigt "öppet" spetsmönster. Nå, helt ok ändå. Vad som däremot inte var så ok är bilderna jag tog av dem. Jag hamnade fixa med PhotoShop:en en hel del för att få färgerna någorlunda rätt. Inte så enkelt att fota i det finska vintermörkret - och de här är ändå tagna mitt på dagen!

Pattern: Razor Shell Socks
Yarn: secret.. Knit Picks Bare?
Needles: 2,5 mm


No time to knit - even less time to blog.. or so it seems lately. Still, I have made some socks.. again. Surprised anyone? ;-)

The red are Kerttu Socks, a real popular pattern among Finnish knit bloggers. These were made in a really thick (and somewhat cheap) yarn, and I have to say the pattern works great with such a chunky yarn. The result is not at all bad - even though I normally don't like thick sock yarn, I don't know why I buy it.. Someone said life is too short in order for you to knit with bad/cheap yarn! Hmm, that just might be true..

The second pair on the other hand was made with the softest sock yarn ever. I got the yarn in a yarn swap a while back, so I don't know quite what it is, but it was hand dyed by my swap partner. The pattern used was the Razor Shell Sock, with plenty of modifications. I decreased the number of stitches quite a bit, and I could possibly have used smaller needles also - but still, they're ok. Taking pictures of coloured yarn in the Finnish winter daylight on the other hand - not ok! I had to do some fiddling around with PhotoShop to get the colour right on these. The sun hasn't been around for ages!