Saturday, December 29, 2007

Mostly mittens


Den här gången blir det inga sockor alls, jag lovar.. :-) Däremot har jag stickat vantar i parti och minut! Jo, och så två par tovade tofflor - men såna har ni sett tidigare på bloggen, så det blir inga bilder av dem. Det ena paret misslyckades lite.. Jag satte dem i tvättmaskinen på 60 grader som vanligt - det var bara det att vi bytt tvättmaskin sen dess och den nya tydligen är lite effektivare (!) för de krympte ordentligt. Nå, ingen fara, de hittade en ny ägare ändå. Det andra paret var en julklapp till brorsans flickvän och dem hann jag just och just få färdiga i tid till julafton. Helt torra var de väl kanske inte när jag packade dem, men nästan. :-)

Vantarna ja, de här är från boken Mostly Mittens som innehåller en massa Komi-inspirerade mönster. Jättekiva, det finns flera stycken jag skulle kunna pröva därifrån! Vantarna blev barnstorlek ungefär, med tunnt sockgarn och extrasmå stickor. Hmm, kanske man skulle kunna göra dem i alpacka också? Det skulle bli mjukare, men inte ge lika bra definition. Nåjo, eftersom jag vet att ni vill se avigan också så varsågod.. och lägg märke till ett fel jag gjorde i mönstret på den högra vanten.


Pattern: Komi mittens nr 18, from the book "Mostly mittens"
Yarn: Hjerte sock
Needles:
1,75 mm

Och så kolla.. tadaa, nya fingervantar! Äntligen färdiga. Om ni kommer ihåg så tog garnet slut när det var bara ena tummen kvar, och samma garn fanns ju förstås inte att få nånstans. Tapion kauppa är återförsäljare av Drops alpaca i Finland och eftersom de nu har också en nätbutik så gick det snabbt och behändigt att beställa därifrån. Sen gick det ju inte lika snabbt att fästa alla tusentals trådändor, men nu är de i alla fall färdiga! Och så varma vintrar som vi har nuförtiden så kanske man kan använda dem nu redan och inte först i vår..


Pattern: Päivyt from Ullaneule
Yarn: Drops Alpaca
Needles:
2 mm

No socks in this post, I promise.. :-) Only mittens this time! The first pair is from the book "Mostly mittens" that has a lot of Komi inspired mitten patterns. A really nice book, I found several patterns in it I would like to try! These turned out childrens size, with thin sock yarn and extrasmall needles. I should possibly make the next pair in Alpaca yarn - that would make a softer fabric but perhaps not as good a stitch definition.. Notice the small mistake in the pattern I made on the right mitten. :-)

The second pair you might remember from an earlier post. I ran out of yarn halfway through the last thumb, and couldn't find more yarn anywhere! At last I found some at an online yarn shop and now they're finally finished! Yay! And since we seem to have really warm winters in Finland these days I might just use them now and not wait until spring..

Oh yeah, my christmas knitting also included two pairs of felted slippers. They look exactly like the ones I've made before, so no pictures this time. One pair got a bit too small.. They were chucked in the washing machine on 60 degrees as usual - only we now have a new washing machine, and this one seems slightly (!) more efficient than the old one. Oh well, they already found a new owner. The second pair was a christmas present for my brothers girlfriend. They barely got finished in time for christmas - they might even have been a bit moist still when they were wrapped.. :-)

2 comments:

Anonymous said...

Oj, vilka fina vantar!!! Vilken energi du har som orkar sticka mönster! Det är länge sen jag gjort sånt, kanske jag borde... Jag har själv haft en period med fingervantar i höst, men bara enfärgade släta eller i spets, så nästan hela släkten har fått fingervantar i jul...
Jag ser också att jag är beskökar nr 6000, du verkar vara populär :)

Ina said...

Oj, tack ska du ha! Och jo, här tycks ju gå en massa läsare, så roligt! Det hade jag inte alls väntat mig. Jag sätter med ditt namn i födelsedagsutlottningen när du bongade ett så jämnt tal och allt, kul! :-)