Sunday, June 27, 2010

Mera mössor

Som sagt så hade ju lilla fröken ett antal (!) öroninflammationer i vintras, innan hon fick tuber i öronen och sen dess varit frisk. (Peppar peppar..) När det blev så varmt att vintermössan inte längre gick men jag ännu inte ville ha henne med bara hjälmmössa stickade jag en tunnare vårmössa. Helt ok annars, men acrylgarn med bomullsfeelis töjer inte överhuvudtaget så den blev för liten!

Pattern: Aviatrix baby hat
Yarn: Novita Puro Batik
Needles: 3 mm

Jag hamnade alltså sticka en till, den här gången i baby cashmerino, och den blev ju mycket bättre. Den använde hon mycket ute i sandlådan. Tänka att det kan vara så roligt att gräva i lite sand.. :-)

Pattern: Aviatrix baby hat
Yarn: Debbie Bliss baby cashmerino
Needles: 3 mm


Och så några små sockor igen. Junasukat i sockgarn från Estland som jag färgat själv. Det andra paret rosa babysockor är i Drops Babymerino, mest för att testa garnet. Kiva lyster och riktigt riktigt mjukt. Och rosa igen..

Pattern: Junasukat
Yarn: Estonian sock wool, my own handdyed
Needles: 2,25 mm
Pattern: basic
Yarn: Drops Baby Merino
Needles: 2,25 mm
The little miss had problems with her ears all troughout last winter, so when spring came I didn't want to let her ears go cold. I therefore made her a spring hat/cap. Unfortunately the acrylic yarn I used had no give, and so it was too small! I quickly made another one using baby cashmerino. Much better!
Then some more baby socks. The pink invasion continues.. ;-)

2 comments:

dessi9 said...

Vad roligt att kunna sticka till sina egna små barn. Mina är på väg att lämna hemmet och är inte intresserad av vad mamma stickar.
För övrigt vill jag tacka för det fina paketet med Garn och Te6. Det röda garnet kommer säkert bli en julsjal och stickväskan har redan varit ute på en resa till Trondheim. Jättepraktisk. Återigen Tack.//Dessi

Anonymous said...

Underbara hjälmmössor, ser att mönstret är på engelska. Jag undrar om du översätter mönster?
sabina_nilsson83@hotmail.com