Monday, October 18, 2010

Lillfrökens nya tröja

Jag har stickat en ny tröja åt lillfröken! Innan hon föddes hade jag ju stora planer på allt jag skulle sticka åt henne. Bah! Ska man sticka nåt till en baby ska man göra det innan de föds, för sen hinner man bara inte. Dessutom växer de med en förfärlig fart! Hon är nu ett och ett halvt, lång och smal, och det här är bara den andra (!) tröjan jag åstadkommit åt henne. Men den är röd och mjuk och riktigt varm, så jag är nöjd ändå.


Modellen är Little Mabel, som finns bl.a. i Moda 1/09. Som vanligt ändrade jag en del i mönstret.. :-) Jag stickade tröjan utan sömmar genom att sticka det mönstrade oket först och sen plocka upp maskor därifrån. För att få till passformen blev det först några förkortade varv (short rows) över nacken och ärmarna. Det var ett väldigt räknas för att få fram rätt maskantal när du börjar från fel sida. "Päätä loput silmukat kerralla" är inte min favoritmening kan jag säga.. Men jag vägrar sticka tusen små delar och sen sy ihop!

Pattern: Little Mabel
Yarn: Novita Luxus Cloud
Needles: 3,5 mm

Hur som helst var det här ett riktigt roligt och snabbt projekt - tills det kom till kanterna.. Då var det sprätta och sprätta igen som gällde. Jag gillar inte vanlig avmaskning nåt vidare, det är kanske därför jag inte (hittills) riktigt tänt på toe up-sockor heller. Okej, då försökte jag mig på sewn bind off á la Zimmermann. Näh, det blev inte heller bra. Till sist fastnade jag för tubular bind off där du liksom stickar två kanter och sen syr ihop dem. Jaja, synålen kom fram ändå, men visst blev det snyggt?! Den här avslutningen ska jag definitivt använda igen! Den blev bra till och med på knapplisten, som jag var lite rädd att skulle bli för tjock. Knapparna är söta träknappar ut min förråd (antagligen från Hiiumaa?)

Jag gillade det flätmönstrade oket skarpt, men bubblorna/plupparna/vad de nu heter? i mitten blev inte bra enligt mönstret, de var alldeles för stora och klumpiga. Istället gjorde jag så här: 1 rät, 1 omslag, 1 rät i en och samma maska, vänd; sticka 3 aviga, vänd; lyft 1, sticka ihop 2, dra den lyfta maskan över. På nästa aviga varv stickas denna vid behov vriden.



Garnet är mjukt och skönt - lillfröken gnider kinden mot tröjan alltid vi plockar fram den. :-) Det kommer antagligen att noppa sig så småningom, men hon växer ändå ur den efter en vinter så det gör inget. Den röda färgen är annars otroligt svår att fota, alla bilderna har olika nyans tror jag. Kiva projekt, kanske det blir fler sådana i framtiden!

No comments: