Monday, September 19, 2011

Baby sweaters


Pattern: Baby Surprise Jacket
Yarn: Gjestal Nagano (blue) & Drops Karisma (white)
Needles: 3,5 mm




Jag har stickat några små babytröjor. Först Baby Surprise Jacket av Elizabeth Zimmermann. Den här är ju klassisk, och bara på ravelry finns det över 15.000 projekt! Den bara måste man sticka ju. Och den var riktigt rolig - sticka allt i ett stycke, vik ihop på nåt lustigt sätt och tadaa.. färdig tröja! Verkligt snabbstickad och färgerna/ränderna kan ju varieras i det oändliga. Den gör jag kanske pånytt. Enda jag är lite fundersam över är hur den egentligen passar på en baby, ärmarna verkar lite korta.




Den andra tröjan är en mer vanlig variant av top down seamless raglan. Riktigt kiva basmönster det här! Stickad uppifrån och ner, med små flätor i raglansömmarna och i framkanten. Dessutom stickat i ett helt jättekiva garn; Malabrigo Sock. Det här garnet måste jag få mera av, jättemjukt och med en kiva lyster och dessutom i helt fantastiska färger. Ett nystan räckte bra till en så här liten tröja (12-18 mån, passar kanske 6-12 mån), tur det, jag var lite orolig att det skulle ta slut där ett tag. Kanske blir det flera sådana också - ett bra sätt att använda upp enstaka nystan lyxgarn?!




Pattern: Sunnyside
Yarn: Malabrigo Sock (colourway: Persia)
Needles: 2,5 mm




Made some tiny baby sweaters, both very nice patterns. For the second one I used Malabrigo Sock yarn - and absolutely fell in love! Need to get more yarn.. :-)





No comments: