Saturday, November 5, 2011

New socks

Det är otroligt så svårt det är att komma sig för att uppdatera bloggen nuförtiden. Inte för att nån tvingar mig direkt, i princip skulle jag kunna sluta med den och bara sätta in allt på ravelry - vilket jag ju ändå gör. Men det är ändå roligt att ha nån slags koll på vad jag gör när, och kanske kunna nämna några ord om nåt annat också. Nåjo, alltså..

Jag skaffade boken Around the World in Knitted Socks av Stephanie van der Linden och fastnade (bland annat!) för det här mönstret. Kiva kant upptill, den skulle man kunna använda på ett par vantar eller liknande också. Kom ihåg.


Pattern: Aran Isles
Yarn: Regia Uni / Solid 4 ply
Needles: 2,25 mm


Pattern: Hungry Bees
Yarn: Mokkasukka
Needles: 2,5 mm

Sen var det dags för ett par gula vår-/sommarsockor. Jag får alltid ett behov av mycket färg en viss period på försommaren och kan då använda färger jag annars inte tycker om. Se t.ex. förra året.. De här sockorna var rätt kul, med druckna bin som svärmar omkring och till sist hittar hem till bikupan. Jag hade problem med bina, men när jag listat ut hur man sku göra dem var det enkelt. Kolla min projektsida på ravelry för fler ändringar jag gjorde i mönstret.



Sen gjorde jag ett par Kalajoki-sockor. Helt kiva, enkelt mönster. Jag hade svårt att hålla reda på hur många varv jag gjort mellan svängarna i ån, men nog blev de två sockorna väl någorlunda lika i alla fall. :-) Kiva garn också, hade nästan lite bomullskänsla. Det här skulle man kanske kunna göra en barntröja av till sommaren.




Pattern: Kalajoki
Yarn: Punta Yarns Merisoft
Needles: 2,5 mm




Lillfröken har blivit riktigt intresserad av mina garner. Hon är ofta med och plockar bland dem och kollar de olika härvorna mot kinden för att se om de är tillräckligt mjuka. När jag frågade hurdant garn hon ville ha till sina nya sockor valde hon träffsäkert ut det här: Lornas Laces i "Tickled pink". Det andra allternativet var en härva Koigu, rosa den också. Hennes favoritfärg är rosa, det har ingen skillnad vad man försöker erbjuda annat - rosa ska det vara!


Okej, det var bara att sätta igång. Själv tycke jag ju att de blev lite väl.. just det, rosa! och gjorde att par till blandat med grått, men tror ni inte det är det rosa paret hon ska ha. Nåjo, hon har ju valt det själv. Och inte kan man ju säga annat än att hon har en viss känsla för kvalitetsgarner.. ;-)



De här randiga paren i Novita tico-tico duger förstås inte alls. Alldeles för stickiga. Fast mamma tycker de är rätt fina de också. Fast de inte är.. ja, rosa då.



New socks. For me and my little miss. The pink ones are hers, and she chose the yarn herself. It was the uttermost pink shade of pink yarn she could find in my stash. Needless to say, she's happy with them. ;-)

No comments: