Sunday, January 15, 2012

Korrigan I & II

På hösten var det dags att fundera över lillfrökens nya tröja. Jag hittade ett trevligt mönster och köpte det. (För en gångs skull!, jag som inte brukar köpa mönster i första taget utan alltid tror att jag kan göra nåt liknande ändå..) Sen funderade jag på färger och kom fram till att den definitivt inte ska vara rosa (!) utan kanske något som passar till alla rosa kläder hon har, mörkgrönt skulle kanske vara bra. Korrigan version ett kom till.


Pattern: Korrigan
Yarn: Mayflower Strømpe- og jumpergarn
Needles: 2,5 mm



Innan den ens var helt färdig kom jag på att njäh, det var nog inte hennes färg ändå. Och på en tripp till Tallinn och Karnalux köpte jag lite rött garn och stickade hastigt och lustigt Korrigan version två.


Pattern: Korrigan
Yarn: Lane Cervinia Le Fibre Nobili Merino Superfine
Needles: 3 mm





Rolig stickning och kiva mönster. Jag använde storlek 18-24 månader och gjorde den lite längre, bl.a. lade jag till short rows i bakstycket för att få den lite längre bak än fram. I version två ändrade jag också kanter och knapplist till seed stitch, gillar det bättre än resåren i originalet. Knapparna är riktigt fina, i metall med röd sten i mitten, också de från Karnalux.



Eftersom jag redan lovat fröken en ny tröja och vintern närmade sig, var det bråttom med den här. De facto stickade jag tröjan på bara två veckor (snabbt för mig!) mest för att jag var orolig att garnet skulle ta slut.. ;-) Att man aldrig lär sig. När den var färdig och knapparna fastsydda var det en (EN!!) meter kvar ungefär! Nåjo, slutet gott allting gott, och fröken är nöjd med sin nya röda tröja. Kanske nästa år att vi kan pröva nån annan färg än rosa och rött..



I made a new sweater for the little miss. Actually I made TWO new sweaters, since I couldn't decide on the colour.. First I tried dark green and then settled on this nice red yarn that I found on a trip to Tallinn. Korrigan is a lovely pattern and a very fun knit. Fast also, since I was so afraid of running out of yarn.. ;-) When everything was finished and the buttons sewn in I had about one (ONE!!) meter on yarn left. Phew! Well, all is well that ends well and the little miss loves her new red sweater. Maybe next year we can try another colour than pink or red again..

No comments: