Monday, July 16, 2012

Handspunnet

Är det nån av mina läsare som inte är intresserad av spinning.. go away! ;-) Inget spännande att se här idag.
Är nån kvar alls?!

Tänkte visa några handspunna garner. Fibrerna har jag köpt av juuli som har Naurava Lammas, mest då jag sett henne på nån marknad eller så från Lankabaari - garnbutiken som tyvärr inte finns mera. Den blågröna var en liten rulle merino (?) som jag helt enkelt delade på längden och sen tvinnade 2-ply. Det blev lite över på ena spolen så därför blev det en liten härva navajo-ply också. Trevlig fiber att spinna, eventuellt lite tovad, men inget som störde.


Merino (?), 2-ply, Naurava Lammas
45 gr - 127 m (280m/100gr)


Den här lila var en härva superwash wool (merino?) köpt i Lankabaari. Jag hade inte spunnit så värst länge och hade nog hört att man som nybörjare inte skulle börja med superwash.. men vem tror nu på sånt. ;-) Yowza vad den här fibern var halkig! Glansig, finfibrig och mycket hal att spinna blev det ett bra projekt att lära sig drafta fortare på. Eftersom det var en rätt liten fläta så tvinnade jag ihop singeln med ett laceweight kirppisgarn i lite samma nyans. Resultatet blev spännande och jag borde definitivt sticka något av det här för att se hur det blir!


Superwash wool (merino?), 2-ply, Naurava Lammas, colourway Syysasteri
74 gr - 197 m (226m/100m)


Plied together with this..

Aj jo, och så ett fuskgarn till, tvinnat av entrådig estnisk hahtuva. Den här gången en gradient i lite olika rosa och lingonröda toner.


This time only handspun yarn. If that's not your thing..
go away! ;-) Nothing to see here today.

1 comment:

berenike said...

Vilka fina garn! Din blog är också jättehärlig, jag måste sätta den till min favorit-lista!