Friday, May 3, 2013

Suuri Sukkahaaste 2013

Tänkte det kunde vara dags att säga någonting om SSH13 KAL:en jag är med i. Egentligen har den redan pågått sen årsskiftet, men man kan väl rapportera såhär kvartalsvis, sådär som de stora telecom-företagen.. :-)

SSH står för Suuri Sukkahaaste 2013 och är en Knit ALong i Kahelit-gruppen på ravelry. I vanliga fall brukar jag hålla mig långt från liknande grejer, för det går oundvikligen så att deltar jag i något så har jag tasan tarkkaan ingen lust att sticka just det utan gör nåt helt annat istället! Här är det ändå så lösa regler att det gått bra hittills. Får se om inton håller i sig hela året ut! Idén är alltså att vi har ett tema varje månad och fritt får välja mönster runt det temat. Sockorna ska sen påbörjas den månaden, men du har två månader på dig att slutföra dem. Passligt lös tidtabell så att man bra hinner sticka annat emellan, men samtidigt har det fungerat som en liten spark i baken att göra alla de där mönster som funnits i kön länge men alltid blivit förbigångna av nåt annat 'måste-ha-just-nu'-projekt. Helt lysande alltså!

Jag började lite smått i januari med ett projekt i ett garn jag inte använt förut / ett mönster som inte hade så många projekt på ravelry ännu. Kiva flätor, helt ok garn (det här var ännu det gamla Vilma!). Som vanligt med mig och toe-up sockor gjorde jag dem en aning för långa i foten.


Project: Arkadian Ulla
Yarn: Viking of Norway Vilma
Needles: 2,5mm


Sedan var det dags för pärlor i februari (helmikuu, get it?) Första gången nånsin för mig! Det var mycket enklare än jag trott, jag använde en bit tandtråd och satte på dem en och en efterhand. Jag använde klara glaspärlor, storlek 6/o. Ja, egentligen hade jag tänkt använda ett gult garn och svarta pärlor, men de pärlorna var tydligen 8/o och alldeles för små - och de klara pärlorna syntes inte mot det gula garnet och snart var februari slut och suck.. Ett lite otursförföljt projekt alltså, men rätt fina sockor blev det ju till slut. Söta ugglor i alla fall!

Tyvärr tog oturen inte slut där. De här sockorna gick till min svägerska och hon kunde rapportera att det gått hål på hälen efter bara två (!) veckors användning. Note to self: Trekking Pro Natura är inget bra sockgarn! Trevligt att sticka med, men inge bra. :-/


Project: Owlie socks
Yarn: Zitron Trekking Pro Natura (no good for socks!)
Needles: 2,25mm


I mars var det sen dags för traditionella mönster, något som ens förfäder kunde ha haft på sig. Eftersom jag är hemma från kusttrakterna så valde jag ett estniskt mönster, kontakterna ditåt var ju täta på den tiden. Dessutom var det här en ny teknik som jag länge velat pröva, och socken hade dessutom en intressant arch-shaped construction. Lite annorlunda, rätt kiva. Det rosa inlay-garnet är ett restgarn som jag färgat själv och höll dubbelt. Inlay-garnet kunde med fördel vara lite luddigt/hårigt för då täcker det bättre, men jag tyckte de blev rätt fina. Inte så traditionella färger kanske,men en gammal teknik likaväl.


Project: Roosimine
Yarn: Marks&Kattens sockyarn (blue) and some of my own handdyed sockyarn (pink)
Needles: 2,25mm


This time I talk about the January, February and March projects for the year long SSH13 KAL in the Finnish Kahelit group over on ravelry. Fun knit along, first one for me in a long time! Check out the rav-pages for more information, I'm Inaknits on ravelry as well.

No comments: