Wednesday, September 18, 2013

Little Kina

Blogger har varit helt hopplös i flera veckor nu och jag har inte kunnat skriva några nya poster. Är det nån annan som haft samma problem eller är det bara vår dator som har bekymmer? Nå bäst att passa på idag då, så länge det verkar fungera..


Lillfrökens docka behövde en ny tröja, fröken var mycket bestämd på den punkten. Ni vet hur det är när man har garderoben full med kläder, men ingenting riktigt mätchar och man bara BEHÖVER en ny tröja.. ;-)


Som tur då så hade jag lite garn i rätt färg. Handspunnet dessutom. Det här är Naurava lammas sw merino som jag tvinnat med ett kirppisgarn i sytrådstjocklek ungefär. Ett kul experiment, som jag gärna ville se uppstickat.


Folk blir helt chockade när jag säger att jag stickar dockkläder med mitt handspunna garn, men jag tycker det är helt perfekt. Ofta blir det ju bara småhärvor som inte räcker till nåt vettigt, och på det här viset får man se det uppstickat och lär sig en hel del om hurdant garnet egentligen är. Och så får dockan en tröja som mätchar då.. och lillfröken är nöjd. :-)

Tröjan är Little Kina som jag gjort långa ärmar på. Den är top-down, så det var hur enkelt som helst. Jag stickade den större storleken och den passar perfekt på Jone-dockan som är en Baby Born, 42 cm hög.


Made a new sweater for the Baby Born doll. My little Miss insisted that the doll NEEDED a new sweater - you now how it is when nothing you already have quite matches.. don't you..? ;-)
The pattern is Little Kina, the larger size. I used my own handspun for this, a perfect chance to see how it knits up. Needless to say the little Miss is happy. And the doll now has a matching outfit. :-)

No comments: