Thursday, January 18, 2007

Lappen som blev en tröja..

Jag vet att det är nytt år redan och allt, men jag visar nu ändå en del grejer som jag gjorde just före julen/på mellandagarna..

Det blev lite jeansblått Nallegarn kvar från sockorna så jag tänkte göra en lapptäckes-lapp för att bli av med det. Nå, för det första lade jag upp alldeles för många maskor, inte blev lappen ju 20 cm bred utan lite mera. Sen tänkte jag att man kan ju sticka resår.. och så en liten vit rand kanske.. och så lite patentstickning, det var länge sen.. Så mitt i allt märkte jag att det här håller ju på att bli en tröja! Sen räckte ju garnet inte till förstås utan jag måste köpa ett nystan till, men så brukar det ju vara. Tröjan åkte iväg som julklapp till en två-åring. Nästan på gränsen att vara för liten var den, men så kan det gå när man börjar med att sticka en lapp och det slutar som en tröja.. :-)

Modell: Egen (eller har garnet egen vilja..)
Garn: Novita Nalle, jeansblå, ca 200 gram
Stickor: 2,5 mm


Sen gjorde jag också ett par piratvantar till en kompis som länge gett små vinkar om att ett par sådana skulle vara kul. Roligt mönster, och snabbt gick det att sticka! Sådana gör jag kanske åt mig själv i något skede också, om man skulle göra dödsskallarna i blått..? Vanten till höger är min "provlapp" i Nallegarn med stickor 2,5 mm. Det blev för tunnt, tyckte jag, dessutom blev vanten alltför lång och smal. Det färdiga paret gjorde jag med 2 r 2 a -resår och en bortlämnad mönsterrad.

Modell: Pirate Mittens från hello yarn
Garn: Novita 7 veljestä, mörkblått och vitt
Stickor: 3 mm

No comments: