Sunday, January 21, 2007

Sockor, sockor..

Gamla vanor är svåra att bryta tydligen.. Jag fortsätter att sticka sockor, även om jag nu har hittat några lite mer spännande mönster att pröva på. Nej, men det känns på nåt vis som om det jag stickar måste ha nån praktisk användning också, som om stickandet måste ha nåt resultat och inte bara vara roligt. Hmm, en lite luthersk inställning till det hela antar jag. Nå, nog börjar jag säkert sticka spetssjalar jag också så småningom.. ;-) Men tills dess så några par sockor till:

Kuura-sockor i ljusblått Nallegarn. Kiva mönster, gick snabbt och enkelt att sticka - jag är nybörjare på det här med spets och genombrutna mönster, men det här var ju rätt enkelt så det gick hur bra som helst. I mönstret stod det stickor nr 3, men jag använde 2,5 mm som jag tycker passar garnet (och min tydligen rätt lösa stil att sticka) bättre. Timglashälen var också en ny erfarenhet. Trevlig att sticka, enkel, och passformen är nästan bättre än med den vanliga (germanska??) hälen. Sådana gör vi flera av!

Pattern: Kuura- sukat, från Ulla
Yarn: Novita Nalle, ljusblått
Needles: 2,5 mm

Det andra paret är Pomatomus från Knitty. Jag gjorde dem i ljust blå-grönt Nalle colori. Ok, jag gillar blått, det har alla säkert insett vid det här laget.. :-) Garnet passade till mönstret som ju ska föreställa fiskfjäll, eller nåt liknande.. och dessutom kräver garnet nästan nåt mönster för att se bra ut - men det är bara min mening. Mönstret var relativt lätt att följa, även om jag faktiskt stickade fel en gång när jag som vanligt inte litade på anvisningarna utan tror att jag vet bättre.. Jag gjorde skaftet en mönsterrapport kortare än i mönstret. Alla vridna maskor och ut- och intagningar gjorde att det var "hårt" att sticka på nåt vis, fingrarna blev sjuka och stickorna nästan böjda. Men rätt fina blev de!


Pattern: Pomatomus, från Knitty
Yarn: Novita Nalle colori, blågrönt
Needles: 2,5 mm

Och eftersom jag skriver på finlandssvenska, så några ord på engelska också..

Old habits are hard to break, apparently.. I continue knitting socks, even though I now have some more exciting patterns to try out. These I finished recently. Kuura-socks from Ulla (pattern in Finnish only) and Pomatomus from Knitty. For both I used Finnish Novita yarn and needles 2,5 mm. Obviously I knit quite loosely 'cause the pattern suggested 3 mm needles, which I think is way too big. Both patterns were quite nice, and easy to make. They were also finished quite rapidly, but that might have something to do with my newly (re-)found obsession with knitting.. perhaps.. :-)

1 comment:

Anonymous said...

Jag har också börjat skriva en blog i denna månad, så jag vill välkomna dej med till Blogistanien! Och du är ocksä välkommen att visitera min blog...:)