Sunday, January 14, 2007

Min egen blogg!

Jag har stickat ungefär så länge jag kan komma ihåg. I lågstadiet på tvåan-trean nångång skulle man göra en lapptäckslapp, men det tyckte jag var så tråkigt så jag stickade ett par babysockor istället. De var rosa-och-vit-randiga. Hälen var besvärlig minns jag, mamma visade hur det skulle gå till, men på den andra socken gick det redan bättre. De finns ännu kvar nånstans i en låda märkt "Barndomsminnen". När jag var kanske tolv-tretton fick min mamma så svår reumatism i handlederna att hon slutade sticka nästan helt och hållet. Vi hade några får på den tiden och jag minns att hon höll på med en tröja i ljuvligt hemfärgat ylle i gröna och gula toner, som jag sen försökte avsluta på nåt sätt. Sen blev hon allergisk mot ull och det var definitivt slut med allt stickas för hennes del.

Själv fortsatte jag mer eller mindre flitigt. Jag stickade bl.a. en norsk tröja, en lusekofta i svart-vitt, som jag gick mycket med. Och barnkläder blev det en hel del, de flesta alster gavs bort än hit och än dit. På senare tid har jag inte hunnit sticka så mycket, det har mest blivit sockor åt min mamma (som fortfarande är storkonsument av dem). Här är några exempel på dem; omönstrade, enkla, gärna i någon mörk färg och med korta skaft, precis som hon beställt. Snabbstickat, men inte så inspirerande kanske.


Modell: Egen, basic. 16 maskor/sticka (4 stickor)
Garn: Novita Nalle, jeansblå
Stickor: 2,5 mm
Modell: Egen, basic. 12 maskor/sticka (4 stickor)
Garn: Novita 7 veljestä, mörkblå
Stickor: 3 mm

Här just innan jul hittade jag Bloggistanien och upptäckte att det fanns en hel värld där ute med andra stickintresserade, intressanta mönster och otroliga garner. Jag var fast! Efter lite funderas startar jag nu också en egen blogg. Den skall fungera mest som minneslista för mig själv. Och nu brinner jag av iver att testa alla intressanta mönster jag hittat på nätet. Får se hur mycket tiden hinner till!

No comments: