Thursday, April 12, 2007

Flätor

Ett par sockor igen, den här gången ett snabbt mellanarbete. De här gjorde jag för att använda lite av ett reagarn jag köpte när vi åkte förbi Salo i höstas. Kiva garnaffär annars, synd att jag hade bara typ fem minuter på mig innan de stängde! Garnet är Novita Jussi (tre nystan för 5 € i reapåse) och det är nog inget lyxgarn direkt - rätt tjockt och stickigt, men kiva färg och säkert helt hållbart till sockor. Mönstret ändrade jag lite och gjorde några mönsterbågar till. Skaftet kunde ha varit ännu längre, nu är det lite i kortaste laget.

Pattern: Brigid, with some moderations
Yarn: Novita Jussi
Needles: 3 mm

Den andra orsaken att göra de här var att jag ville öva lite flätstickning. I planerna finns åtminstone Eunnys Bayerische socks så småningom -inspirerad av Outi, no doubt.. :-)
För något år (!) sedan stickade jag en Arantröja, som inte ännu heller är färdig! Eller egentligen är det bara halshålet som borde ändras lite, men den har bara blivit liggande.. Mönstret är Inishmore av Alice Starmore och garnet Novita Nalle i jeansblått. Jag lovar ta mig själv i kragen (LOL) och göra den färdig.. nångång.. snart.. ;-)


Another pair of socks, this time with some braids. I made these to use up some sale yarn I bought last fall. The yarn is Novita Jussi, and it's no luxury yarn that's for sure - it's quite thick and scratchy, but the colour is nice and it works for socks. The pattern I changed a bit and made some more pattern repeats. I could have made the leg a bit longer, now it's a tad too short.

Another reason for making the socks was to practise making braids again. Eunnys Bayerische socks are defininitely on the to-do list! :-)
Some years (!) ago I made an Aran sweater, and believe it or not - it's still not finished! Actually its only the neck lining that needs fixing, but no.. The pattern is Inishmore by Alice Starmore and the yarn is Novita Nalle in denim blue. I will finish it.. sometimes.. soon.. ;-)

No comments: