Wednesday, April 4, 2007

Färger!

Det har blivit lite mera garn färgat, igen.. Den här gången blev det riktiga jordfärger, inte alls vad jag vanligen gillar men jag är ändå rätt nöjd. Det ena blev brunt, helt klart chokladfärgat :-) och det andra är i orange och gult.

Det gulorange garnet är för Socktopias apriltema oranges and bananas. Jag insåg att jag inte har ett garn i de färgerna och försökte alltså åstadkomma det själv. Ett annat bra namn skulle kunna vara sunshine - man blir nästan glad av att se på det här. Jag hängde det att torka på väggen i sovrummet och det lös upp hela rummet!

Jag gjorde en del testhärvor med färgerna och kom fram till att man nog inte kan ha vitt i det bruna garnet - färgerna drar in och det blir bara smutsvitt/grått. Men när jag sen stickade upp en av testhärvorna med vita inslag ser det ändå helt ok ut. Kanske det går sen ändå, bara det inte är för mycket. Jag skulle vilja ha ett kaffe-med-mjölk garn, får nog fortsätta testa med det..

Nice pooling on this one.. ;-)

I did some more yarn dyeing, again.. This time in really earthy colours, not at all the ones I usually like, but I'm quite satisfied with the result. The yellow and orange yarn is for Socktopias April theme oranges and bananas. Another good name for it would be sunshine - you actually get happy looking at this one. I hang it to dry in the bedroom wall and it just lit up the whole room!

The brown yarn just screams chocolate. I tried it also with some white in it, but the colours kept soaking into the white turning it a nasty greyish colour so I skipped that idea. However, when I knit one of the test skeins the result is actually quite decent. Perhaps it will work anyway, as long as there's not too much white. I'm dreaming of making a coffee-and-milk yarn, but I'll just keep on dreaming for the time beeing..

No comments: